We spreken met Johan Siksma, vestigingsmanager van Feenstra in Drachten. “Ongeveer twee jaar geleden kwam ik in contact met Jorien Wesseling (commercieel directeur bij Talent4Service). We hadden een open gesprek: wat zouden Feenstra en Talent4Service voor elkaar kunnen betekenen?” Wat Johan en Feenstra aanspraken? “Dat Talent4Service zich inzet voor personeel met een afstand tot de arbeidsmarkt. Op dat moment paste de oplossing operationeel niet helemaal, maar we hielden contact.”
Huismeesterdiensten als sleutel tot een fijne samenwerking
Wat later – toen Talent4Service zich meer ging richten op Huismeesterdiensten – kwamen ze weer bij elkaar op de radar. “We waren op zoek naar medewerkers die redelijk eenvoudig, routinematig, technisch werk konden verrichten,” aldus Johan. Zogezegd, zo gedaan: in augustus 2021 begonnen de Huismeesters met het plaatsen van rookmelders in opdracht van Feenstra. “Corporaties moeten snel handelen om dit op tijd voor elkaar te krijgen. En Talent4Service ontzorgt ons hierin, want er kloppen genoeg klanten aan…”
Zo ziet de samenwerking er in de praktijk uit
Feenstra koopt zelf de juiste rookmelders in; al het andere doet Talent4Service. “Dan moet je denken aan het AVG-proof verzamelen van adressenbestanden, het inplannen van de afspraken met bewoners en natuurlijk het leveren van de Huismeester die het werk goed uitvoert,” vertelt Johan enthousiast. “En dat die medewerker beschikt over het juiste gereedschap en vervoer, ook dat regelt Talent4Service.” Tweewekelijks wordt de voortgang besproken, zodat ook de administratieve systemen van Feenstra up-to-date zijn wat betreft de voortgang van de plaatsing van de rookmelders.
Over de Huismeesterdiensten
We vragen Johan het volgende: waaraan moeten de Huismeesters voldoen? “Ze moeten representatief zijn, servicegericht, het werk goed en veilig uitvoeren én – erg belangrijk – ze moeten op een passende wijze contact kunnen maken met de bewoners.” Johan vult aan: “Het is voor de klantervaring cruciaal dat er wordt uitgelegd wat ze komen doen in de woning, waarom ze dat doen en hoe lang ze ongeveer bezig zullen zijn.”
Dit probleem lost Talent4Service voor Feenstra op
“Woningcorporaties kregen soms laat het besef wat het nieuwe Bouwbesluit voor consequenties had en klopten bij ons aan voor oplossingen. Natuurlijk wilden wij graag bijspringen, maar om te kunnen voldoen aan de vraag moesten we wel snel schakelen.” Waarom Johan het prettig vindt om samen te werken met Talent4Service? “De manier waarop Talent4Service naar de maatschappij en zijn mensen kijkt, dat vind ik inspirerend. Om – juist – mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt een kans te geven om de draad weer op te pakken en te kunnen groeien in een loopbaan, dat vind ik geweldig.”
Daarnaast levert Talent4Service volgens Johan maatwerk. “Zij konden precies datgene uit handen nemen wat wij nodig hadden. We zijn daarom ook nu al (nog voor de afronding van het rookmelderproject) in gesprek om te kijken of er meer van dit soort activiteiten – het licht repeterende technische werk – uit handen kunnen worden genomen.”
Toekomstdromen: het bieden van nog meer perspectieven voor de medewerkers
Hoe ziet Johan de samenwerking met Talent4Service in de nabije toekomst voor zich? “Dat wij als het ware als een soort kweekvijver mogen fungeren voor, in dit geval: de Huismeesters, dat is natuurlijk geweldig. Zo wil bijvoorbeeld een van de Huismeesters van Talent4Service graag cv-monteur worden. “Hij is nu hard aan het werk als één van de rookmeldermonteurs, maar als dit project klaar is, dan kijken we graag naar de mogelijkheden om hem als leerling cv-monteur te laten instromen.”
Het geven van een perspectief, daar staat Feenstra dus zeker voor open. Sterker nog: “Omdat Talent4Service hier zo hard aan werkt en wij wat dat betreft dezelfde waarden delen, werken wij ook graag met hen samen,” sluit Johan af.