Case: hoe zij-instromer Mark zijn droombaan vond als telecommonteur 

Mark Slotboom

Telecommonteur Mark Slotboom (44) woont samen met zijn vriend en twee honden in Arnhem. Inmiddels werkt hij alweer drie jaar voor Talent4Service, met ontzettend veel plezier en toewijding. Wat hieraan voorafging en hoe het werk als telecommonteur er in de praktijk uitziet? Dat lees je in deze case!  

Al op zijn achttiende begon Mark met werken, eerst als taxichauffeur, toen bij een autodealer waar hij vooral druk was met online content maken. “Dat heb ik tien jaar gedaan, tot in 2008 de crisis uitbrak. Daarna heb ik zo’n tien jaar gewerkt in de backoffice voor een bedrijf dat printers verkocht. Door een overname verhuisden we met het hoofdkantoor naar een locatie die voor mij lastig te bereiken was, en een leaseauto zat er niet in.” Mark en zijn toenmalige werkgever gingen goed uit elkaar, waarna hij bij het UWV een uitkering kon aanvragen.  

Werkloos? Wat nu?  

“Ik had eigenlijk nog nooit gesolliciteerd en beschikte ook alleen over een mavodiploma. Ik had geen cv, geen sollicitatiebrief of motivatiebrief en voor mijn gevoel stond ik al met 1-0 achter.” Mark vertelt dat hij daarom ook rustig de tijd wilde nemen, want wat wilde hij écht gaan doen? Nu was eigenlijk wel het moment om een omslag te maken in zijn carrière. 

Laagdrempelig solliciteren  

Na een tijd thuis te hebben gezeten begon het bij Mark toch vrij snel te kriebelen. Zijn vriend had een leuke functie voorbij zien komen: servicemonteur bij Ziggo! “De vacature stond op de website van Talent4Service en ik werd meteen gegrepen door het idee achter deze organisatie. Juist dat mensen die langdurig werkloos zijn of in de ziektewet zitten een nieuwe kans krijgen en dat hun potentieel wordt gezien, dat vond ik zo goed!” Mark vond het fijn dat hij alleen zijn naam en e-mailadres hoefde achter te laten om te solliciteren.   

Er was meteen een klik 

De dag erna werd Mark meteen gebeld door recruiter Jeroen Steur en met hem zat hij algauw anderhalf uur aan de lijn. “Ik werd aan het einde van het gesprek uitgenodigd om een dag naar het assessmentcenter te komen voor wat testen om te kijken of ik überhaupt de opleiding zou kunnen volgen tot telecommonteur voor Ziggo.”  

Opleiding tot telecommonteur  

De fulltime interne opleiding tot telecommonteur duurde vier weken. “Dat was inhoudelijk best pittig! Maar ik werd meteen ontzorgd door Talent4Service. In het weekend voordat de opleiding begon, kreeg ik een bedrijfsbus tot mijn beschikking. Ik hoefde me dus geen zorgen te maken over hoe ik op het hoofdkantoor kon komen.” Na vier weken zat het erop en was Mark geslaagd; nu kon het echte werk beginnen. 

Werken als telecommonteur  

“Voor de eerste werkdag begon, ging ik naar het hoofdkantoor om mijn bus in te laden met alle apparatuur en onderdelen. Niet veel later volgde de échte eerste werkdag en stond ik met knikkende knieën te wachten op mijn nieuwe collega en begeleider Ron, die gelukkig met mij meeging.” Mark vertelt graag over zijn eerste klant, want die vergeet je nooit! 

“Het was begin januari, donker en koud, en ik arriveerde ‘s ochtends bij mijn allereerste klant. Een wat oudere dame deed de deur open; haar kinderen hadden de overstap naar Ziggo geregeld. En zij vond het heel spannend, want wat ging er precies gebeuren? Na een duidelijke uitleg van mijn kant – het is ontzettend belangrijk om de klant mee te nemen in het proces – ging ik op zoek naar de aansluiting: waar komt de kabel van Ziggo binnen? Ik kon de kabel alleen niet vinden… Wat bleek? Een paar maanden terug was er in het dorp glasvezel aangelegd. Maar in plaats dat er een extra kabel was aangelegd, was de groene coaxkabel van KPN vervangen door de glasvezelkabel. Dat lijkt een slimme oplossing, maar hierdoor kon ik de overstap niet regelen. Ron en ik moesten toen naar buiten om de kabelaansluiting op te graven. Uiteindelijk is het natuurlijk allemaal opgelost, maar zoiets vergeet je niet snel meer.”  

Een rol als reddende engel 

Mark vertelt dat hij nooit had verwacht dat hij zijn werk zo leuk zou vinden. “Het eerste halfjaar heb ik gewerkt als installatiemonteur. Als je binnen die zes maanden opvalt, dan krijg je de mogelijkheid om je verder te specialiseren tot storingsmonteur. Die opleiding heb ik toen ook gevolgd en behaald. Daarna kon ik werken als allround service engineer, en die afwisseling vind ik geweldig! Ook de verschillende mensen waarbij je over de vloer komt, maken het zo leuk. Want je zou het misschien niet verwachten, maar de meeste mensen zien je echt als een reddende engel en zijn ontzettend blij dat je er bent. Internet is met de jaren toch een eerste levensbehoefte geworden.”  

Talent4Service gaat voor het personeel door het vuur  

Mark heeft het dus erg naar zijn zin als telecommonteur. En dit komt mede dankzij de goede begeleiding van Talent4Service. “Bij Talent ben je geen nummertje. Het is net een warme familie waarbij je binnenkomt. Ze gaan ook echt voor je door het vuur en helpen je bijvoorbeeld met geld-, relatie-, psychische of fysieke problemen. Niks lijkt te veel; als je ergens mee zit, dan wordt er meteen geschakeld. Ik heb dit nog nooit met een andere werkgever meegemaakt en ben daarom heel dankbaar voor deze fijne samenwerking.”  

Ben je enthousiast geworden door de ervaringen van Mark? Kijk dan eens op onze vacaturepagina of neem contact op met commercieel directeur Jorien Wesseling via 085 0202 060 of jorien@talent4service.nl. 

Deel dit artikel:

LinkedIn
Facebook

Personeelstekort in de techniek oplossen?

Whitepaper personeelstekort